Društvo

CGO: Zabilježen mali pad u broja lučonoša, prethodnih godina dostizali rekordne cifre

Snežana Kaluđerović
Snežana Kaluđerović

Centar za građansko obrazovanje (CGO) godinama ukazuje da visok broj diploma “LUČA” ne prati izvrsnost u znanju koja bi trebalo da stoji iza njih, pa je stoga pozitivno da ove godine počinjemo bilježiti mali pad u broju “lučonoša” u odnosu na prethodnih nekoliko godina kada smo dostizali rekordne cifre, jer se time možda ide ka realnijoj slici, saopštila je ta nevladina organizacija.

Tokom protekle školske godine, iz CGO navode da prema podacima Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija, imamo nešto manji broj diploma “LUČA” i na nivou osnovnog i srednjeg obrazovanja, iako, kažu, ostaje sumnja da i “ovaj procenat ne oslikava istinske zasluge dobitnika ove nagrade”.

“Na to opominju i rezultati (ne)znanja i na nedavno sprovedenoj eksternoj provjeri, poput onog sa maturskog ispita iz CSHB kada je od skoro 16 odsto odlikaša samo 2,13 odsto imalo odlično znanje. Naravno, tu su i hronično loši rezultati PISA testiranja”, navodi se u saopštenju CGO koje potpisuje viša pravna zastupnica Snežana Kaluđerović.

U posljednjih sedam godina, navodi da broj “lučonoša” u srednjim školama se kretao između 15 i 20 odsto, pri čemu je u 2023/2024 to iznosilo 16.85 odsto ili 827 dobitnika/ca na 4908 učenika/ca.

“Istovremeno, za osnovne škole sada je to 11.98 odsto ili 950 “lučonoša” na 7928 učenika/ca, a fluktuacija za taj obrazovni nivo posljednjih godina bila je između 12 i 16 odsto”, dodaje Kaluđerović.

CGO, kaže ona, cijeni da se mora mijenjati način vrednovanja ili ocjenjivanja znanja učenika/ca u Crnoj Gori, ukoliko se ide ka ostvarenju većih postignuća na nivou obrazovanja, usvojenih vještina i kompetencija, na koje zapravo treba da budu fokusirani i učenici i nastavnici, a ne na ocjene.

“Ne treba zaboraviti da i dvojke treba da predstave određene rezultate koje doprinose unaprijeđenju, jer se radi o pozitivnom ishodu usvojenih vještina ili znanja, a da su petice izvrsnost i pregalaštvo posebnog karaktera”, ukazuje Kaluđerović.

Napominje da prema ranijim podacima Ministarstva prosvjete dostavljenim CGO-u tokom 2022. godine u školskoj 2021/2022 bilo je ukupno 7349 učenika/ca IX razreda na kraju godine i 1083 “Luče”, a 2024. godine podatak Ministarstva za istu godinu je 7311 učenika/ca i 1103 „Luče“.

“Takođe, prema istim podacima Ministarstva iz 2022. godine u školskoj 2021/2022 bilo je ukupno 5383 učenika/ca IV razreda na kraju godine i 1096 “Luča”, a 2024. godine podatak Ministarstva za istu godinu je 5237 učenika/ca i 1031 „Luča“. Iz ovih razloga nastaje mala razlika između ranije objavljenih podataka CGO-a i ovih sada za 2021/2022 školsku godinu”, navela je Kaluđerović.

1

avatar
1000
1
0
0
 
1
Commentator
NAJNOVIJI NAJSTARIJI POPULARNI
Commentator
Gost
Commentator

Ja bih Luče, ovako kako se dodjeljuju, ukinuo. Luče samo treba dati učenicima koji dobiju sve petice na eksternoj maturi, ali i to pod uslovom da se obezbijedi da nema prepisivanja.

Send this to a friend